خیارشور یک روزه بدون سرکه با کیفیتی فوق العاده با دستور تهیه آسان

آنچه در این مقاله می خوانید...

خیارشور یک روزه بدون سرکه

یکی از روشهای نگهداری طولانی مدت سبزیجات، شور کردن آنهاست اما در میان اقسام گوناگون شورها، خیارشور جایگاه خاصی دارد، این محصول به شیوه های مختلفی تولید می گردد، مثلاً به خیارشور یک روزه بدون سرکه با کیفیتی فوق العاده با دستور تهیه آسان اشاره می کنیم، به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که به طور معمول پروسه تهیه و آماده سازی خیارشور حداقل چند روز طول می کشد، در واقع خیارشور نیز همانند ترشی برای این که قابل مصرف باشد، باید اصطلاحاً جا بیفتد اما با استفاده از یک روش خاص می توان آن را خیلی سریع و آسان و در عرض یک روز تهیه نمود، محصولی که با این شیوه به دست می آید، فوق العاده ترد، خوشمزه و باکیفیت است.

خیارشور یک روزه بدون سرکه

بدون شک یکی از خوشمزه ترین و پرمصرف ترین چاشنیهای غذایی خیارشور است، همان طور که پیشتر اشاره شد، این ماده خوراکی را می توان بدون استفاده از سرکه و به صورت یک روزه تهیه نمود، در ادامه روش انجام این کار را توضیح می دهیم.

امروزه افراد زیادی تمایل دارند، خیارشور سالم و بهداشتی را در منزل خود تهیه کنند، می دانیم که روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد، به طور معمول خیارشور با استفاده از محلول آب نمک، سیر، فلفل، سبزیجات معطر و طعم دهنده ای مثل سرکه درست می شود اما عده ای از مردم خیارشور بدون سرکه را ترجیح می دهند، زیرا ممکن است، برخی افراد به سرکه حساسیت داشته باشند و یا طعم آن را نپسندند.

برای تهیه خیارشور یک روزه بدون سرکه در ابتدا خیارهای قلمی را به خوبی شستشو داده و اجازه می دهیم، خشک شوند، سپس مقداری آب جوش آورده و صبر می کنیم تا خنک شود، در مرحله بعد باید مقداری نمک به آب اضافه نمود، میزان به کار بردن نمک تا حدودی به ذائقه افراد بستگی دارد اما به طور معمول حدود یک قاشق سوپ خوری نمک برای یک پارچ آب کافی به نظر می رسد.

پس از طی کردن مراحل بالا یک یا چند عدد شیشه درب دار تمیز و استریل انتخاب نموده و خیارها را در آن می قرار می دهیم تا جایی که ظرف پر شود، سپس چند حبه سیر، چند عدد فلفل قرمز و چند شاخه سبزی معطر از جمله شوید، جعفری و ترخون اضافه می کنیم، حال می توان محلول آب و نمک را به مواد اضافه کرد، افزودن آب باید تا جایی ادامه یابد که روی خیارها را به طور کامل بپوشاند.

در مرحله بعد یک قابلمه بزرگ انتخاب کرده و آن را از آب پر می کنیم، البته ارتفاع آب در قابلمه باید به حدی باشد که وقتی شیشه حاوی خیار در آن قرار می گیرد، حدود دو سوم آن را در بر گیرد، به عبارت دیگر سطح آب باید کمتر از ارتفاع شیشه باشد.

نکته شایان ذکر این است که قبل از قرار دادن شیشه در قابلمه باید درب آن را به خوبی محکم کرد، پس از آن باید اجازه دهیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید، سپس شعله را کم کرده و زمان می دهیم تا جایی که رنگ خیارها تغییر کند، در نهایت شعله را خاموش نموده اما شیشه را خارج نمی کنیم بلکه اجازه می دهیم در همان ظرف حاوی آب خنک شود.

بعد از این که آب و شیشه خیارشور به خوبی خنک شدند، شیشه را به مدت یک شب یا حدود بیست و چهار ساعت در یخچال قرار می دهیم، بعد از گذشت این مدت زمان می توان خیارشور را مصرف نمود، همان طور که گفتیم، این خیارشور بسیار ترد و خوشمزه است.

لازم به ذکر است که برای تهیه خیارشور بدون سرکه یک روزه باید از شیشه های درب دار محکم و باکیفیت استفاده نمود، زیرا در غیر این صورت احتمال دارد که شیشه در مجاورت با آب گرم ترک بردارد، همچنین بهتر است، قبل از استفاده از شیشه آن را با آب گرم استریل کنیم، زیرا تمیز بودن ظرف نگهدارنده خیارشور بسیار مهم است و بر طعم و کیفیت ماده غذایی تاثیر می گذارد.

ناگفته نماند که خیارشور بدون سرکه را می توان با استفاده از زاج سفید و سنگ نمک نیز تهیه کرد، در این حالت طعم آن اندکی به ترشی می زند و ماندگاری بالایی دارد.

نکته دیگری که بیان آن ضروری به نظر می رسد، این است که هر نوع خیارشور را باید در محیط خنک نگهداری نمود، در صورتی که درب ظرف محکم و غیر قابل نفوذ باشد و در یخچال قرار گیرد، می توان خیارشور را به مدت طولانی نگهداری نمود، عدم رعایت این مسائل و نفوذ هوای بیرون به داخل ظرف ممکن است، کپک زدن چاشنی خوراکی را در پی داشته باشد.

خیارشور یک روزه را می توان برای تهیه انواع سالاد، ساندویچ، پیش غذا و یا در کنار غذا مصرف کرد، کمتر کسی پیدا می شود که با دیدن خیارشور تمایل به چشیدن آن نداشته باشد و از طعم آن لذت نبرد.

برخلاف باور عموم خیارشور صرفاً یک چاشنی خوشمزه نیست و به نوبه خود ارزش غذایی دارد، گفته می شود که حدود صد گرم از این ماده خوراکی تقریباً یازده کیلوکالری انرژی و مقداری کربوهیدرات دارد، همچنین حاوی فیبر و قند است، چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و فاقد کلسترول است.

ویتامین آ، ویتامین کا و برخی از ویتامینهای گروه بی مهم ترین مواد مغذی موجود در خیارشور می باشند، علاوه بر این ماده خوراکی نام برده حاوی مقداری فسفر، پتاسیم، منیزیم و میزان اندکی مس و روی است اما به خاطر داشتن نمک، میزان سدیم آن بالاست، از این رو افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید شوریجات را با احتیاط مصرف کنند، البته این افراد می توانند از خیارشور رژیمی کم نمک یا محصولی استفاده کنند که با نمک رژیمی حاوی پتاسیم تهیه شده باشد.

درست کردن خیارشور یک روزه بدون سرکه به نوبه خود وقت گیر است، به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می دهند، آن را به صورت آماده خریداری کنند، احتمالا شما نیز با هدف خرید این محصول به سایت ما هدایت شده اید، اگر چنین است به شما تبریک می گوییم.

مجموعه ما ارائه دهنده انواع خیارشور خوشمزه با قیمت مناسب است و بیش از هر چیز به کیفیت مواد غذایی اهمیت می دهد، برای تهیه محصولات ما می توانید از فرم ارائه شده در سایت یا سایر پلهای ارتباطی استفاده کنید.

سجاد مهریان یسار

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه مهرپویان آراد هگمتان شما را به خرید بهترین محصولات خیارشور، ترشی، هل و برنج دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 12 − 6 =
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید