خیارشور یک روزه خانگی تازه بدون مواد نگهدارنده و طرز تهیه آن

آنچه در این مقاله می خوانید...

خیارشور یک روزه خانگی

مواد غذایی خانگی‌ بدون مواد نگهدارنده بسیار پر طرفدار هستند در این مقاله خیارشور یک روزه خانگی تازه بدون مواد نگهدارنده و طرز تهیه مرحله به مرحله آن را در اختیارتان قرار می دهیم.

خیارشور یک روزه خانگی

یک محصول خانگی علاوه بر سالم بودن از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. خیار شور یک روزه خانگی تازه که بدون مواد نگهدارنده باشد علاوه بر اینکه در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده می شود با محصولات با کیفیت بازاری نیز رقابتی تنگاتنگ دارد.

زمانی که بحث از سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماریهای جدی مانند سرطان می شود ذهن ما به سوی رژیم غذایی سالم کشیده می شود.

کارشناسان تغذیه همواره به اهمیت گیاهان و میوه ها جهت داشتن سلامتی جسمانی تاکید دارند.

گیاهانی وجود دارند که به دلیل ارزش غذایی بسیار بالا در سبد غذایی خانواده ها جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده اند.

یکی از گیاهان پر خاصیت که به عنوان میوه نیز در بین مردم محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است خیار می باشد.

خیار گیاهی بالا رونده از خانواده کدو قلیایی می باشد و به طور کلی، سه نوع خیار وجود دارد: الف) خیار مخصوص خیار شور ب) خیار مجلسی ج) خیار گلخانه ای.

استفاده از خیار به دلیل خواص بی نظیری که دارد در سالادها، ظرف میوه ها و در افزودن به ترشیجات رایج است و بدون استثنا به عنوان چاشنی غذایی بر سر سفره ها خودنمایی می کند.

ترکیبات خاصی که در خیار موجود می باشد آن را به یک آنتی اکسیدان بسیار ارزشمند تبدیل کرده است و به دلیل داشتن آب، فیبر زیاد و کالری کم گزینه ای مناسب جهت کاهش وزن و آبرسانی به بدن می باشد.

همچنین، برای داشتن سلامت و زیبایی پوست نیز ماده پر خاصیتی است و از خواص این سبزی یا به دید عامه میوه ارزشمند می توان موارد زیر را نام برد:

۱. آنتی اکسیدانی قوی ۲. رفع یبوست ۳. سلامت کلیه ها ۴. ضد التهاب ۵. کمک به هضم غذا ۶. متعادل کردن الکترولیتها ۷. بهبود دیابت ۸. تنظیم کننده فشار خون ۹. حفظ سلامت دندانها ۱۰. سم زدا ۱۱. تقویت استخوانها ۱۲. به تاخیر انداختن آلزایمر ۱۳. بهبود مشکلات قلبی و عروقی ۱۴. تقویت بینایی ۱۵. بهبود خواب ۱۶. تقویت کننده سیستم ایمنی ۱۷. انرژی زا ۱۸. ضد انگل ۱۹. بهبود پف زیر پلک ۲۰. جوان سازی پوست ۲۱. بهبود آفتاب سوختگی ۲۲. برطرف کننده سلولیت ۲۳. برطرف کننده سیاهی و کبودی دور چشم ۲۴. احیا و روشن کننده پوست ۲۵. ضد لک ۲۶. ضد ریزش و براق کننده مو ۲۷. تب بر ۲۸. رفع گرفتگی ماهیچه ۲۹. رفع بوی دهان.

با توجه به امتیازات ارزشمندی که در بالا ذکر کردیم بایستی در نظر بگیریم که طبع خیار سرد است و تولید بلغم می کند، بنابراین بهتر است در فصل گرم مصرف شود و از خوردن آن همراه با غذاهایی مانند برنج، ماکارونی، ماست و غذاهایی که طبع سرد دارند پرهیز شود.

همچنین، به دلیل کالری کم برای کودکان در حال رشد مناسب نیست و به دلیل نفاخ بودن برای افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه نمی شود و در صورتی که برای سالاد استفاده می شود بهتر است همراه با گرمیجات مصرف شود و یا مقدار کمی سیاه دانه به سالاد اضافه شود و همراه با روغن زیتون مصرف شود.

از خیار می توان به عنوان میوه ای خوشرنگ در سبد میوه ها برای پذیرایی استفاده کرد و یا به عنوان سالاد و تزئین آن بکار برد.

از دیگر استفاده های مفید و پرکاربرد خیار درست کردن خیار شور می باشد. خیارشور به دلیل داشتن نمک سردی آن گرفته می شود و به راحتی قابل هضم می شود.

بعلاوه، خیارشور یک ماده غذایی پروبیوتیک شناخته شده است و منبع غنی باکتری های مفید دستگاه گوارش می باشد.

چاشنیها نقش پررنگی در سفره ما ایرانیان ایفا می کنند و علاوه بر خوشرنگ و لعابدار نشان دادن سفره در کنار وعده غذایی طعم خوشایندی نیز به غذا می دهند.

چاشنیها می توانند شامل مواردی مانند ترشیجات، انواع سالادها، بورانی و سبزیجات تازه باشند.

از میان چاشنیها، ترشیجات بسیار پرطرفدار هستند و یکی از مهمترین آنها خیار شور می باشد که می تواند به صورت خانگی یا صنعتی تهیه شود.

در تهیه خیارشور صنعتی معمولا جهت جلوگیری از رشد قارچها و میکروبها مقداری مواد نگهدارنده به محصول مورد نظر اضافه می کنند تا از زمان تولید تا مصرف آن محصول فاسد نشود.

با توجه به مضرات مواد نگه دارنده توصیه می شود که از مصرف مکرر مواد غذایی که حاوی مواد نگهدارنده است خودداری شود.

خیارشور خانگی یک روزه در عین سالم بودن کاری آسان می باشد و خیار شور بدون مواد نگهدارنده ارزش مصرف برای مدت زمان طولانی را دارد.

اغلب اوقات پیش آمده است که همراه با غذای خاصی مانند، سالاد الویه میل به خوردن خیار شور خانگی داشته باشیم اما حاضر نباشد و یا برای مهمانها نیاز به یک چاشنی عجله ای و خوشمزه داشته باشیم.

در این مقاله علاوه بر ذکر خواص مفید که برای خیار ذکر شد دستور تهیه خیار شور یک روزه خانگی را نیز در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد که علاوه بر صرفه جویی یک چاشنی سالم است و در مدت زمان کوتاهی نیز تهیه‌ می شود.

ابتدا خیارهای قلمی که مخصوص خیار شور هستند را به خوبی بشورید و به صورت منظم داخل شیشه ( رب یا مربا) بچینید و سپس چند ساقه ترخون و شوید شسته شده ( بصورت خرد یا درسته)، چند حبه سیر، نصف لیوان سرکه، آب جوشیده سرد شده و نمک را به ترکیبات داخل شیشه اضافه کنید و در صورتی که دوست داشتید که خیارشور تند باشد یک عدد فلفل تند متوسط نیز به آن اضافه کرده و درب شیشه را محکم ببندید.

در مرحله بعد قابلمه ای بردارید و شیشه را وسط آن قرار دهید و تا کمر شیشه آب ولرم بریزید و آن را روی حرارت بگذارید و تا زمانی که رنگ خیارها به رنگ خیارشور تغییر پیدا کرد (۱۵ – ۳۰دقیقه) زیر آن را خاموش کنید و اجازه بدهید تا زمانی که داخل قابلمه است سرد شود سپس شیشه را برداشته و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار بدهید. خیار شور بعد از ۲۴ ساعت آماده مصرف است.

خیارشور یک روزه خانگی ما بعد از ۲۴ ساعت کاملا آماده سرو کردن می باشد و بهتر است آن را در ظرف شیشه ای و داخل یخچال نگهداری شود.

سجاد مهریان یسار

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه مهرپویان آراد هگمتان شما را به خرید بهترین محصولات خیارشور، ترشی، هل و برنج دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 8 + 3 =
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید