طرز تهیه خیارشور خانگی بدون سرکه ساده نمکی با طعمی فوق العاده

آنچه در این مقاله می خوانید...

خیارشور خانگی بدون سرکه ساده نمکی
خیارشور خاردار آمریکایی Dill Pick

خیارشور خانگی جزء یکی از پر طرفدارترین،خوشمزه ترین و مورد استفاده ترین چاشنی های موجود در بازار می باشد که از خیار تازه، سیر، فلفل و انواع ادویه های معطر و خاص و در طی یکسری فرآیند های به‌دست می آید.

اگر شما نیز تمایل دارید طرز تهیه خیارشور خانگی بدون سرکه ساده نمکی با طعمی فوق العاده و بازاری را بیاموزید پیشنهاد می کنیم این مقاله آموزش اشپزی به صورت رایگان را از دست ندهید،پس تا انتها همراه ما بمانید.

خیارشور خانگی بدون سرکه ساده نمکی

همانطور که در ابتدا مقاله نیز اشاره کردیم یکی از بخش های مهیج و خوشمزه انواع سفره های ایرانی استفاده از چاشنی ها، شوری ها و ترشیجات مختلف می باشد که تنوع ان ها انقدر زیاد می باشد که دست هر فردی را در انتخاب باز گذاشته است، برای مثال از انواع ان ها می توان به خیار شور، سیر ترشی، ترشی انبه، ترشی مشهدی، لیته، بندری، زیتون و مواردی از این قبیل اشاره نمود که به جرات می توان گفت تمامی ایرانیان چه در کشور خود سکونت داشته باشند و یا نباشند در هنگام انواع وعده های غذایی یک یا چند مورد از این چاشنی ها را در سفره پذیرایی خود قرار می دهند، چرا که عطر و طعم آنها اشتها را باز کرده و همه پسند می باشند.

برخی افراد که از طعم سرکه خوششان نمی اید و نمی توانند قید این چاشنی بسیار خوشمزه را بزنند در بازارهای مختلف به دنبال خیارشور بدون سرکه می گردند که احتمال پیدا شدن ان بسیار کم می باشد، به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا به شما نحوه درست کردن خیارشور خانگی بدون سرکه ساده و تنها نمکی را به شما بیاموزیم، پس همراه ما بمانید.

برای تهیه یک دبه کوچک خیارشور خوشمزه و ترد خانگی شما نیاز به دو و نیم کیلو گرم ترجیحا خیار قلمی و ریز، ۶عدد فلفل قرمز تند(در صورت تمایل به تندی بیشتر می توانید فلفل بیشتری اضافه کنید.)، ۲۰الی ۳۰ حبه سیر تازه، ۱۰ لیوان آب، ۳۰۰گرم ترخون، ۴۰۰گرم شوید، یک قاشق چای خوری تخم گشنیز، مقداری نمک (تقریبا کمتر از یک لیوان) دارید.

نکته:نیازی به پاک کردن سبزی ها نمی باشد چون پس از جا افتادن خیارشور سبزی ها نرم می شوند متنها در صورتیکه ان ها دارای ساقه های بلند و یا برگ زرد و کرم خورده می باشند بهتر است ان ها را جدا کنید تا خیارشور شما بد طعم نشود.

برای شروع در ابتدا سیرها را شسته و پوست بگیرید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و بعد دبه خود را نیز به کمک مقداری ماده شوینده حسابی تمیز کرده و بر عکس قرار دهید تا اب ان از بین رفته و کاملا خشک شود چرا که وجود اب در دبه باعث کپک زدن خیارشور های نهایی شما خواهد شد.

فلفل ها را نیز شسته و اجازه دهید تا آب ان ها نیز کاملا گرفته شود، توجه داشته باشید که در صورت داشتن خیارشور هایی بسیار تند می توانید پس از شستشو دم فلفل ها را گرفته و آن ها حلقه حلقه کنید که ما در این جا به صورت درسته فلفل را استفاده می کنیم، آب را داخل یک قابلمه ریخته و اجازه تا به جوش بیاید و بعد نمک را افزوده و به محض دیده نشدن دانه های نمک و محو ان ها، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید تا کاملا خنک و سرد شود.

در فاصله خنک شدن آب و نمک، داخل دبه کاملا خشک شده خود به صورت طبقه ای و لایه لایه، خیار،سبزی های معطر، سیر، فلفل و تخم گشنیز ریخته و وقتی تمامی دبه شما با این محتویات پر شد، آب خنک شده را داخل دبه ریخته تا زمانیکه روی خیارشور ها را کاملا پر کند و بعد قبل از گذاشتن درب دبه یک تکه یا نهایت دو تکه زاج سفید بر روی خیارشور های خود قرار دهید.

نکته: گذاشتن زاج سفید بر روی دبه باعث ترد شدن خیارشور های شما می شود و اصلا کپک نمی زنند،حالا پلاستیک را قرار داده و بعد درب را کاملا محکم کرده و به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز داخل محیط خشک، خنک و ترجیحا گرم قرار دهید تا خیارشور های شما کاملا جا افتاده شوند.

یکی دیگر از رسپی های بسیار فوق العاده برای داشتن خیارشور ساده و نمکی به صورت بسیار فوری و سریع دستور زیر می باشد که برای راحتی کار شما می توانید از تمامی مواد ذکر شده در دستور بالا به جز زاج سفید استفاده کنید.همچنین شما نیز به سه پیمانه نخود خام و یک بسته ریحان نیز دارید که مجددا بایستی اب را جوش اورده و نمک را به ان اضافه کنید.

سپس خیارهای تان را داخل ان ریخته تا به مدت پنج دقیقه با حرارت بسیار کم بپزند و خیار های شما کمی نرم شده و تغییر رنگ دهند.حالا خیارهای تبدیل شده به خیارشور خود را با کمک کفگیر،چنگک سالاد خوری، کارد و چنگال و وسایلی از این قبیل داخل یک صافی ریخته و اجازه دهید تا کمی خنک شوند چرا که به دلیل گرم بودن ترکیب آب و سرکه خیار های شما وارفته و دیگر خیارشور هایی ترد نخواهید داشت.

خیارشور های سرد شده را به همراه یک لایه از سبزیجات معطر همراه با سیر، فلفل تند قرمز، نخود خام، تخم گشنیز و غیره داخل دبه ریخته تا جایی که کاملا کل دبه شما را بپوشاند و بعد محتویات خنک شده قابلمه را به ان اضافه کرده، درب دبه را با کمک یک تکه پلاستیک و کش پول کاملا محکم کرده و در انتها درب ان را گذاشته و به مدت سه روز اجازه دهید تا کاملا خیارهای شما رسیده و آماده خوردن شوند.

پس از گذشت این زمان برای عدم کپک زدن خیارشور های تان آن ها در یک محیط خنک مانند یخچال و یا هوای ازاد کاملا سرد قرار دهید تا مانع از کپک زدن ان ها شوید و همانطور که می دانید برای طول عمر بسیار بالا خیارشور های بازاری اغلب در هنگام درست کردن ان ها از نمک و سرکه استفاده می شود اما دقت داشته باشید که با دو رسپی گفته شده در این مقاله شما به راحتی می توانید خیارشور هایی بدون نمک و کاملا ترد بدون خرابی و یا کپک تهیه نمایید چرا که وجود نخود و زاج سفید مانع خرابی خیار های نهایی شما خواهد شد.

سجاد مهریان یسار

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه مهرپویان آراد هگمتان شما را به خرید بهترین محصولات خیارشور، ترشی، هل و برنج دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 7 − 5 =
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید